تصویر حدیثی : سخن نرم

برای خواندن حدیث به ادامه مطلب بروید ....

 امام مهدى علیه السلام در زیارت ناحیه مقدّسه : لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما ؛ 

امام مهدى علیه السلام در زیارت ناحیه مقدّسه :هر صبح و شام بر تو گریه و شیون مى کنم و در مصیبت تو به جاى اشک ، خون مى گریم .

  امام مهدى علیه السلام : کان [الإمامُ العَسکَری علیه السلام] نُورا ساطِعا و قَمَرا زاهِرا اختارَ اللّه ُ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضى عَلى مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :او نورى فروزان و ماهى درخشان بود که خداوند آنچه را نزد خود بود براى او برگزید . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد تا رحلت فرمود .

  امام مهدى علیه السلام : إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :دختر رسول خدا (فاطمه) براى من سرمشقى نیکو است .

  امام مهدى علیه السلام : إنَّ اللّه َ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَةً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتى براى جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند .

  امام مهدى علیه السلام : إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :من مایه امان اهل زمینم ؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان اند .

  امام مهدى علیه السلام : أنَا بَقِیَّةُ اللّه ِ فی أرضِهِ و خَلیفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَیکُم ؛ 

امام مهدى علیه السلام :من یادگار خدا در زمین و جانشین و حجّت او بر شما هستم .

  امام مهدى علیه السلام : أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِی فی غَیبَتی فَکَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ ؛ 

امام مهدى علیه السلام : چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غیبتم ، همچون بهره اى است که از خورشید مى برند ، آن گاه که ابر آن را از دیدگان نهان مى کند .

  امام مهدى علیه السلام : أنَا الَّذی أملأَُها عَدلاً کَما مُلِئَت جَورا ؛ 

امام مهدى علیه السلام :منم که زمین را از عدالت لبریز مى کنم ، چنان که از ستم آکنده است .

  امام مهدى علیه السلام : إنَّ الأرضَ لا تَخلُو مِن حُجَّةٍ إمّا ظاهِرا و إمّا مَغمُورا ؛ 

امام مهدى علیه السلام :زمین از حجّتى آشکار یا نهان خالى نیست .

  امام مهدى علیه السلام : لِیَعمَل کُلُّ امْرِءٍ علَى ما یُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا ؛ 

امام مهدى علیه السلام :هر یک از شما باید کارى کند که با آن به محبّت ما نزدیک شود .

 امام مهدى علیه السلام : ما اُرغِمَ أنفُ الشَّیطانِ بِشَى ءٍ مِثلِ الصَّلاةِ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :هیچ چیز مانند نماز ، بینى شیطان را به خاک نمى مالد .

  امام مهدى علیه السلام : إجعَلوا قَصدَکُم إلَینا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :گرایش خود را به ما ، با دوست داشتن سنّت روشن همراه کنید .

  امام مهدى علیه السلام : إنَّ اللّه َ مَعَنا ، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَیرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن یُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ؛ 

امام مهدى علیه السلام :خدا با ما است و نیازمند دیگرى نیستیم . حق با ما است و باکى نیست که کسى از ما روى بگرداند .

 امام مهدى علیه السلام : أنا خاتِمُ الأوصِیاءِ ، بی یُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلی و شیعَتی ؛ 

امام مهدى علیه السلام :من وصىّ آخرین ام ؛ به وسیله من بلا از خانواده و شیعیانم دفع مى شود .

  امام مهدى علیه السلام : إنّا یُحیطُ عِلمُنا بأنبائِکُم و لایعَزُبُ عَنّا شَى ءٌ مِن أخبارِکُم ؛ 

امام مهدى علیه السلام :ما از همه خبرهاى شما آگاهیم و چیزى از خبرهاى شما از ما پنهان نیست .

  امام مهدى علیه السلام : أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم ؛ 

امام مهدى علیه السلام :براى تعجیل در فرج بسیار دعا کنید ، که فرج من فرج شما نیز هست .

  امام مهدى علیه السلام : یا مَن أظهَرَ الجَمیلَ و سَتَرَ القَبیحَ یا مَن لَم یُؤاخِذ بِالجَریرَةِ و لَم یَهتِکِ السِّترَ یا عَظیمَ المَنِّ یا کَریمَ الصَّفحِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ ؛ 

امام مهدى علیه السلام :اى آن که [کار] زیبا را آشکار مى کند و [کار] زشت را مى پوشاند! اى آن که بر بدکارى مؤاخذه نمى کند و پرده نمى درد ! اى آن که منّتش بزرگ و چشم پوشى اش کریمانه و گذشتش نیکو است !

  الإمام المهدیّ علیه السلام ـ فی صِفَةِ الأَوصِیاءِ ـ : أحیى بِهِم دینَهُ ، وأتَمَّ بِهِم نورَهُ ، وجَعَلَ بَینَهُم وبَینَ إخوانِهِم وبَنی عَمِّهِم والأَدنَینَ فَالأَدنَینَ مِن ذَوی أرحامِهِم فُرقانًا بَیِّنًا ، یُعرَفُ بِهِ الحُجَّةُ مِنَ المَحجوجِ ، والإِمامُ مِنَ المَأمومِ ، بِأَن عَصَمَهُم مِنَ الذُّنوبِ ، وبَرَّأَهُم مِنَ العُیوبِ، وطَهَّرَهُم مِنَ الدَّنَسِ ، ونَزَّهَهُم مِنَ اللَّبسِ ، وجَعَلَهُم خُزّانَ عِلمِهِ ، ومُستَودَعَ حِکمَتِهِ ، ومَوضِعَ سِرِّهِ ، وأیَّدَهُم بِالدَّلائِلِ ، ولَولا ذلِکَ لَکانَ النّاسُ عَلى سَواءٍ ، ولاَدَّعى أمرَ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ کُلُّ أحَدٍ ، ولَما عُرِفَ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ ، ولا العالِمُ مِنَ الجاهِلِ . 

امام مهدى علیه السلام ـ در توصیف اوصیا ـ : خداوند، دین خود را با آنها احیا کرده و با آنها نورش را به کمال رسانده و میان آنها و برادرانشان و پسرعموهاشان و خویشان نزدیک و نزدیکترشان فرقانى آشکار قرار داده است که با آن حجّت از آن که حجّت براى او آورده شده و امام از مأموم شناسایى مى شود و این از آن روست که خداوند آنها را از هر گونه پلشتى مصون داشته و از عیوب مبرّایشان کرده و از ناپاکى پاکشان گردانده و از درهم شدگى منزّه شان داشته است و آنها را گنجوران علم خود و مخزن حکمتش و جایگاه سرّش قرار داده است.
خداوند آنها را با دلایل خود تأیید کرده و اگر چنین نمى بود مردم همه یکسان بودند و هر کس مدّعى امر [ منصوب شدن از سوى ] خداوند عزّوجل مى شد و دیگر حقّ از باطل و دانا از نادان شناخته نمى شد.

  عنه علیه السلام : مَن أحَبَّنا فَلیَعمَل بَعَمَلِنا ، وَلیَستَعِن بِالوَرَعِ ، فَإِنَّهُ أفضَلُ مایُستعانُ بِهِ فی أمرِ الدُّنیا وَالآخِرَةِ   .

امام على علیه السلام: هر که ما را دوست دارد، باید به کردار ما عمل کند و از پارسایى مدد گیرد ؛ چرا که آن، بهترین مددکار در امر دنیا و آخرت است.

  مصباح الزائر ـ عَن کِتابِ مُحَمَّدِ بنِ الحُسَینِ بنِ سُفیانَ البَزَوفَرِی ، فی دُعاءِ النُّدبَةِ ، وذَکَرَ أنَّهُ الدُّعاءُ لِصاحِبِ الزَّمانِ علیه السلام ـ : اللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ عَلى ماجَرى بِهِ قَضاؤُکَ فی أولِیائِکَ ، الَّذینَ استَخلَصتَهُم لِنَفسِکَ ودینِکَ ، إذِ اختَرتَ لَهُم جَزیلَ ما عِندَکَ مِنَ النَّعیمِ المُقیمِ الَّذی لا زَوالَ لَهُ ولاَ اضمِحلالَ ، بَعدَ أن شَرَطتَ عَلَیهِمُ الزُّهدَ فی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنیَا الدَّنِیَّةِ وزِبرِجِها ، فَشَرَطوا لَکَ ذلِکَ ، وعَلِمتَ مِنهُمُ الوَفاءَ بِهِ ، فَقَبِلتَهُم وقَرَّبتَهُم وقَدَّمتَ لَهُمُ الذِّکرَ العَلِیَّ ، وَالثَّناءَ الجَلِیَّ ، وأهبَطتَ عَلَیهِم مَلائِکَتَکَ ، وکَرَّمتَهُم بِوَحیِکَ ، ورَفَدتَهُم بِعِلمِکَ . 

مصباح الزائر ـ به نقل از کتاب محمّد بن حسین بن سفیان بَزوفَرى، در دعاى ندبه، و گفته است که این ، دعاى صاحب الزمان علیه السلام است ـ : بار خدایا! سپاس ، توراست بر آنچه به قضاى تو بر اولیایت گذشت؛ همانان که آنان را براى خودت و دینت برگزیدى؛ چرا که نعمت هاى فراوانِ ماندگار و زوال ناپذیر و از بین نرفتنى را ـ که نزد توست ـ براى آنان انتخاب کردى، پس از آن که با آنان شرط کردى که از مقامات و زینت این دنیاى پست ، چشم بپوشند، و آنان هم این شرط تو را پذیرفتند، و دانستى که به این شرط ، وفا مى کنند. پس ، آنان را پذیرفتى و مقرّب درگاه خویش نمودى و نامشان را بلند داشتى و آشکارا آنان را ستوده، فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى، و به وحى خویش سرافرازشان نموده، از دانش خود عطایشان کردى.