ارس‌آباد یا پارساآباد یکی از شهرهای استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقهٔ مغان و نیز، مرکز شهرستان پارس‌آباد می‌باشد. نام این شهر از کلمه پارسا، که نام خانوادگی مدیرعامل شرکت شیار آذربایجان که در سال ۱۳۳۰ شمسی این شهر را بنیان نهاد، برگرفته شده امّا بعدها به دلیل اشکال در تلفّظ دو حرف آ بصورت پشت سرهم یکی از الفها حذف و شکل نوشتاری پارس‌آباد صورت امروزی خود را یافت.

شهر پارس‌آباد منطقه‌ای مرزی است که در جلگه‌ای هموار با آب و هوایی معتدل تا گرم قرار دارد. فاصله آن تا اردبیل ۲۲۰ کیلومتر می‌باشد. جلگه پارس‌آباد مستعدترین خاک و مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را برای زراعت دامپروری و باغداری داراست. شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و در خاورمیانه با حجم عملیات زراعی، دامی و صنعتی در همین شهرستان دایر است همچنین وجود کارخانه قند، کمپوت سازی، مرباسازی، پنبه پاک کنی و کارگاه تولید لبنیات رونق خاصی به این شهرستان داده است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر بصورت علفهای مرتع مرغوب می‌باشد و عشایر ائل سئون که بقایای ۳۲ طایفه اصلی اند با حفظ نژاد و سنتهای خویش هنوز در دشت مغان به حیات خویش ادامه می‌دهند. از محصولات کشاورزی و دامی مغان می‌توان به پنبه، چغندر قند، ذرت، گندم، برنج هاشمی، حبوبات، دانه‌های روغنی، کنجد، و میوه جات اشاره کرد.

== در تاریخ ==
در کتاب ''مسالک و ممالک'' تألیف [[ابواسحق ابراهیم اصطخری]] در قسمت مربوط به ذکر دریای خزر چنین آمده است: «جانب شرقی دریای خزر بهری از دیلمان، طبرستان، گرگان و حدود آن و بهری از بیابان خوارزم دارد؛ و جانب غربی آذربایجان، موقان (مغان)، حدود سریر، دریای خزر، بهری از بیابان غزیه و… و اما از جانب دست چپ دریا از برابر آبسکون تا زمین دریای خزر همه آبادانی و پیوسته است از آبسکون بر حدود گرگان و طبرستان و دیلمان بروند. آنگه در حدود آذربایجان [[بیله سوار]] (در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوبی) شوند و چون موقان بگذرند تا دربند دو روز راه ولایت شروان شاه است و از آنجا گفته شد تا به سمندر چهار روزه راه است و تمام و…»

مقدسی نیز می‌نویسد: «موغان شهری است که دو نهر به دور آن است. پیرامون آن باغهای زیبا است که گویی دشت را بهشت ساخته برای رحاب در کشور اسلام فخرآور هستد…. حومه‌اش خشک و دلگشا و دو نهر آن روان است، روی مردمش همچون لؤلؤ و مرجان است بخشاشگر و کریمند.
[[حمدالله مستوفی]] در ذکر دیار آران موغان می‌نویسد: «هوایش گرمسیر است و به عفونت مایل و حدودش با ولایات ارمن، شیروان، آذربایجان و دریای خزر پیوسته است. حقوق دیوانیش در عهد اتابکان زیاد از ۳۰۰ تومان این زمان بوده است و اکنون ۳۰ تومان و ۳۰۰۰ دینار است که بر روی دفتر آمده.» مستوفی، با جروان و بزرند را دیه‌های معمور نوشته و می‌گوید: «برزند هوایش به گرمی مایل است و حاصلش غله می‌باشد.

== صنایع دستی ==
فرش بافی مهم‌ترین صنایع دستی منطقه است. عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می‌کنند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه آن‌ها بیش تراز طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آن‌ها الهام گرفته است.

== جمعیت ==
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر ۸۸۹۲۴ نفر ذکر شده است.

== زبان ==
مردم این شهرستان مسلمان و ۱۰۰٪ شیعه می‌باشند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. .

== دانشگاه آزاد پارس اباد ==
'''دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی با هدف بالا بردن و ارتقاء سطح علمی منطقه بخصوص شهرستان پارس آباد مغان در زمینه های مختلف تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و متعهد جهت رفع نیازهای علمی و فنی جامعه با تأسیس یک رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی و ۱۲۰ دانشجو توسط عده ای اهالی دانش دوست و خیر وارد جرگه مقدس تعلیمات عالیه شد.
از آن سال تاکنون این واحد دانشگاهی توانسته است به پیشرفت های چشمگیری در عرصه های مختلف علمی نایل آید. از نظر کیفیت و کمیت فضای آموزشی و ارتقای سطح علمی بادانشگاههای بزرگ قابل مقایسه است به طوری که امتیاز این واحد با رشد چشمگیر از ۱۶۶ به ۷۶۹ ارتقاء پیدا کرده است.
در طی این مدت با احداث ساختمان پنج طبقه آموزشی با زیربنای ۵۴۰۰ متر مربع  شامل ۳۶ کلاس درسی ، ۶ سایت کامپیوتری مجهز جهت بهره مندی اساتید و دانشجویان ، نمازخانه ، کتابخانه و ساختمان کارگاه ها و آزمایشگاههای مدرن ، مطابق با استانداردهای جهانی با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع دارای ۷ کارگاه و ۳ آزمایشگاه مجهز که در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید، افزایش هیأت علمی ، ارائه مقالات متعدد علمی در محافل داخلی و خارجی در کشورهای یونان ، چین ، کره جنوبی ، کانادا، اسپانیا و…، طرح های موفق پژوهشی، دستاوردهای بزرگ فرهنگی ودانشجویی، تشکیل تشکل دانشجویی و کانون های متعدد دانشجویی، گوشه ای از عملکرد این واحد دانشگاهی است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان هم اکنون دارای ۲۱ رشته در مقطع کاردانی و ۲۷ رشته در مقطع کارشناسی می باشد. این واحد دانشگاهی دارای ۶۳ عضو هیات علمی تمام وقت، ۷۰ استاد مدعو، ۲۲۰۰ نفر دانشجو، بیش از ۶۰۰۰ فارغ التحصیل، ۱۰هزار مترمربع بنای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی آماده یا در حال ساخت، ۱۵۰ هزار مترمربع فضای عمومی، آموزشکده فنی و حرفه ای سما با ۱۳ رشته تحصیلی و ۴۹۲ دانشجو و هنرستان  غیر انتفاعی سما با ۲۰۰ هنرجو و مرکزآموزشی تحت پوشش اصلاندوز با ۱۴ رشته تحصیلی و نزدیک به ۴۰۰ دانشجو نیز است .

از دیگر عملکرد این واحد تشکیل ، فعالیت و عضو گیری باشگاه پژوهشگران جوان و درخشش آنان در سطح منطقه و کشور ، کانون   فارغ التحصیلان ، کانون هلال احمر جوانان ، انجمن علمی برق، کامپیوتر، مدیریت بازرگانی، دفترمرکز تخصصی مشاوره با بهره گیری از مشاورین ارشد در مقاطع فوق لیسانس و دکترا ، راه اندازی و افتتاح بسیج اساتید و بسیج کارکنان واحد ، برگزاری همایش ها و سمینارهای متعدد علمی پژوهشی و فرهنگی، راه اندازی سرویس اینترنت ، راه¬اندازی سیستم آموزش و حسابداری تحت وب سایت با امکانات انتخاب واحد دانشجو از طریق اینترنت ،  طراحی و برنامه نویسی وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان بصورت هوشمند با (سرویس دهی مختلف برای دانشجویان) در محیط برنامه نویسی Asp.Net  به آدرس www.iaupmogan.ac.ir  ،  سیستم  پرداخت شهریه الکترونیکی ، طراحی و ساخت ربات حمال ، طراحی و ساخت ربات فوتبالیست آزمایشی با سیستم سه چرخ و قابل حرکت بر تمامی جهات، طراحی و ساخت ربات مسیریاب، طراحی و برنامه¬نویسی سیستم تولید کننده کارت اینترنت ، راه¬اندازی سیستم اتوماسیون تغذیه و سلف و سرویس در مرکز سلف دانشگاه، طراحی و پیاده¬سازی شبکه کامپیوتری ساختمان جدید آموزشی با ۱۲۰ دستگاه کامپیوتر، ساخت ماشین اتوود مجهز به تایمر الکترونیکی (جهت استفاده در آزمایشگاه فیزیک) ، راه اندازی سلف سرویس مجزا برای خواهران و برادران با سیستم اتوماسیون کارت تغذیه و خوابگاه دانشجویی خواهران ، در حوزه تربیت بدنی این واحد دانشگاهی با داشتن ۱۴ تیم ورزشی و کسب مقامهای جهانی، کشوری، منطقه ای بین واحدهای کوچک و متوسط منطقه ۲ دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای ۸۶ و۸۷ رتبه اول عملکرد ورزشی را کسب نموده است. از افتخارات اخیر این واحد کسب عنوان ارزشمند دومی در مسابقات بین المللی ربوکاپ ۲۰۰۹ ایران – قزوین در دو رشته روبات مین یاب دستی و خودکار با حضور کشورهایی از جمله آلمان ، سوئد، هلند، مکزیک و برزیل ، انتخاب پژوهشگر نمونه استان از این واحد دانشگاهی ، چاپ و انتشار کتاب توسط اساتید واحد ،  کسب مقام سومی اختراعات ژنو در کشور سوئیس توسط مدرسین واحد ، کسب مقام اول در طرح ژلهای ضد نفوذ روی بتن در ژنو سوئیس ، چندین اختراع دانشجویان واحد با عنوان های دستگاه کنترل دمای محیط گلخانه برای پرورش گلهای زینتی ثبت شده، اندازه گیری دما بصورت شبکه ای با استفاده از پروتکل c 12 ، اندازه گیری ولتاژ جریان و توان بصورت شبکه با استفاده از پروتکل c12 ، ولت متر و آمپر متر با قابلیت ذخیره سازی صدپارامتر با حفظ اطلاعات در نبود برق در اداره ثبت اختراعات را می توان نام برد.
تعداد رشته  : ۶۱ رشته – کاردانی پیوسته : ۱۲ رشته – کاردانی ناپیوسته : ۱۳ رشته کارشناسی پیوسته : ۱۴ رشته – کارشناسی ناپیوسته : ۱۸ رشته – کارشناسی ارشد : ۴ رشته

'''رشته‌های مقطع کار‌شناسی ارشد : '''  مهندسی کشاورزی – زراعت ، مدیریت دولتی ، زبان و ادبیات فارسی ، روانشناسی بالینی

'''رشته‌های مقطع کار‌شناسی پیوسته:''' مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی کشاورزی – علوم دامی، مهندسی کشاورزی – آب، مهندسی عمران، مهندسی عمران – آب، زبان و ادبیات فارسی، روان‌شناسی، حسابداری – حسابرسی، حسابداری – دولتی، حسابداری – مالیاتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و مهندسی برق – قدرت

'''رشته‌های مقطع کار‌شناسی ناپیوسته :''' مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو ، مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، علمی و کاربردی تولید و بهره برداری از گیاهان داروئی و معطر، مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی تکنولوژی برق – قدرت، مهندسی تکنولوژی ساختمان، مهندسی اجرایی عمران، علمی و کاربردی معماری، مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیو‌تر، آموزش دینی و عربی، مهندسی آبیاری، مدیریت بازرگانی، علمی و کاربردی حسابداری، تربیت معلم زبان و ادبیات فارسی، مهندسی تکنولوژی عمران -سد و شبکه، مهندسی تکنولوژی سخت افزار کامپیو‌تر

'''رشته‌های مقطع کاردانی پیوسته :''' علمی کاربردی حسابداری، الکتروتکنیک – برق صنعتی، مکانیک خودرو، معماری، کامپیو‌تر، ساختمان – کارهای عمومی ساختمان، گرافیک، تاسیسات تهویه مطبوع، مربی بهداشت مدارس، امور زراعی و باغی – تکنولوژی تولیدات باغی، امور زراعی و باغی – تکنولوژی تولیدات زراعی

'''رشته‌های مقطع کاردانی ناپیوسته:''' کاردان فنی عمران – کارهای عمومی ساختمان، نرم افزار کامپیو‌تر، کاردان فنی برق – الکترونیک، ریاضی، آبیاری، تربیت بدنی مربیگری، تربیت بدنی مدیریت، نقاشی، امور بانکی، ماشینهای کشاورزی – مکانیزاسیون.

== آموزش عالی پارس‌آباد ==

پارس‌آباد شامل یک دانشکده دولتی، دانشگاه پیام نور، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده سماء، دو مرکز جامع علمی کاربردی 1 و ۲ می‌باشد. اما با توجه به ظرفیت‌های عظیم منطقه در حوزه کشاورزی ضرورت ارتقای دانشکده دولتی به دانشگاه کشاورزی انکار ناپذیراست.

== [[فرودگاه پارس‌آباد]] ==
پارس‌آباد به جهت حاصل خیز بودن منطقه و آمد و شد کارشناسان مختلف و توریست‌ها فرودگاهی احداث شده که پروازهای هفتگی به تهران و بالعکس را دارا می‌باشد.
این فرودگاه به عنوان قدیمی‌ترین فرودگاه [[استان اردبیل]] در سال ۱۳۵۲ تأسیس و در سال ۱۳۸۱ از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منفک و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شد؛ که سند آن پس از ۱۲ سال، در سال ۱۳۹۲ به نام این شرکت ثبت شد.